Beskrivning
Lärandemål
Programmet stöder utformningen av barnens regionala identitet, eget initiativtagande och gruppfärdigheter. Programmet är en helhet som stöder glädjen i att lära sig och inse saker – att lära sig genom sitt eget agerande. Dessutom uppmuntrar programmet barnen att tillämpa saker man behandlat i skolan under sin fritid.
Under programmets gång inser eleven:
- samhället – bekantar sig med närmiljön, dess aktörer och beslutsfattande
- yrken – förstår betydelsen av olika yrken för samhällets funktion
- pengar – grunderna i ekonomins kretslopp och att ha kontroll över sin egen ekonomi
Teman
- 1 Upptäcktsfärd i närmiljön
Vi bekantar oss med det omgivande samhället genom att undersöka närmiljön. - 2 Fart på planerna
Vi planerar en idé för den tomma affärslokalen och tränar på beslutsfattande och röstande. - 3 Vi bygger en ministad
Vi bygger en egen stad visuellt. - 4 Olika yrken
Vi bekantar oss med yrken, lön och skatter genom att söka information. - 5 Kodaren beordrar
Vi tränar på framtidens arbetslivsfärdigheter genom att programmera tillsammans. - 6 Så här kretsar pengar
Vi får insikt i hur pengar kretsar och konsumeras genom konkreta berättelser.
Läroämnen
- 1 Upptäcktsfärd i närmiljön
Modersmål, Historia och samhällslära och Miljöstudier - 2 Fart på planerna
Modersmål, Historia och samhällslära och Miljöstudier - 3 Vi bygger en ministad
Historia och samhällslära och Bildkonst - 4 Olika yrken
Historia och samhällslära och Matematik - 5 Kodaren beordrar
Historia och samhällslära, Matematik och Bildkonst - 6 Så här kretsar pengar
Historia och samhällslära och Matematik
Material
- lärarens guide
- studenrandes arbetshäften
- stadsplanchen
- röstsedlar
- arket ”vår stad”
- yrkesgrupper inom den offentliga sektorn och
- yrkesgrupper inom den privata sektorn
- arket ”sedlar”
- intyg
- + webbmaterial